Gå til hovedindhold

Huset på Bakken

Vi vil gerne byde dig og dit barn velkommen i Huset på Bakken, hvor vi vil udvikle børn, der kan, vil og tør.

  • Læs op

Indhold

    Huset på Bakken er en integreret institution med plads til 17 vuggestuebørn (Månestuen) og 30 børnehavebørn (Stjernestuen).

    Åbne, vedholdende og positive

    Vi har ambitioner på alle børnenes og på vores egne vegne. Vi er nærværende, og vi arbejder målrettet for at gøre en forskel for børnenes trivsel, læring og udvikling. 

    Vi har særligt fokus på sprog, krop og bevægelse og på børnenes sociale udvikling.

    Vi har en positiv indstilling, vi er tydelige, vedholdende, og vi har en ægte passion for vores arbejde. Vi er åbne, imødekommende og har respekt for forskellighed. Vi sætter pris på den dynamik, den rummelighed og den omverdensforståelse, det giver, at vi er en mangfoldighed af familier og kulturer.

    "Kan godt børn" og "vil godt børn"

    Vi er opmærksomme på, at børnene øver sig i at være selvhjulpne, både fysisk / praktisk og med hensyn til deres indstilling til nyt.

    • Vi lægger vægt på, at børnene udvikler robusthed. Det gør, de tør møde nye udfordringer, at de har mod på at øve sig og lære noget nyt, at de kan klare at møde lidt modstand, at de kan vente på tur, og at de kan klare at få et nej en gang imellem.
    • Vi øver noget forskelligt på forskellige tidspunkter.
    • Vi motiverer børnene til, at de godt kan.
    • Vi taler om, at vi gerne vil udvikle ”kan godt” børn og ”vil godt” børn.

    Den udvikling starter med os selv. Vi tager afsæt i børnenes behov og styrker, og vi er parate til at prøve noget nyt og til at gå med. Vi følger lyst og gejst på vej, og vi støtter initiativer, der vel at mærke fører til noget for børnene.

    Vi anerkender, at det godt kan være svært, men støtter børnene i at øve sig. Vi er klar med en hjælpende hånd og bekræfter positivt, når børnene lykkes.

    Du kan læse mere om os og vores hverdag i vores velkomstpjece.

    Fælles fokusområder

    I løbet af året har vi i hele huset nogle fælles temaer, som kører i en måned eller to ad gangen. Vi har erfaring for, at det gør noget for børnenes udvikling, at vi holder fælles fokus på noget i en lang periode. I hvert tema har vi mål for, hvordan alle børn får noget godt med sig, uanset deres alder, udviklingstrin, og uanset deres forskellige styrker, udfordringer og læringsstile.

    Desuden har vi erfaring for, at vores temaarbejde giver jer en god mulighed for at følge med. I kan se og høre, at jeres børn er ved at øve sig på noget nyt, at de lærer nye ord, begreber, lege, sange og remser, og at det i det hele taget betyder noget for dem.

    Børnenes sproglige udvikling, krop og bevægelse, børnenes følelsesmæssige udvikling, "Fri for mobberi", natur, hvordan man er en god ven, forståelse for forskellighed og en god balance mellem at give den gas og finde ro er andre af vores fokusområder.

    Børnenes sociale udvikling er en hjertesag for os. Vores arbejde handler om mere end at gøre børnene parate til at starte i skole. Vi skal sammen med jer give jeres børn den ballast, og de sociale kompetencer, der skal til, for at de har mod på at tage deres næste skridt i livet.

    Du kan læse mere om, hvad vi lægger vægt på.

     

    Sådan ser her ud

    Indenfor

    I kommer ind i et stort fællesrum med adgang til en rummelig garderobe og adgang til stuer, køkken og kontor. Vi lægger vægt på, at vi er et lyst og åbent hus, der har plads til at være mange sammen. Men der er også små nicher og kroge, hvor to-tre børn kan sidde og fordybe sig i deres helt egen leg.

    Indenfor indretter vi os med mulighed for at skærme af, så vi kan skabe små rum i det store. Vi kan se, at det giver gode læringsmiljøer at skabe små rum i rummene. 

    Vi er et funktionsopdelt hus frem for et stueopdelt hus. Børnene er groft sagt delt op i enten vuggestuen eller børnehaven. Indenfor bliver børnene fordelt efter funktion, alder, udviklingstrin, aktivitet, temaforløb og afhængigt af, hvad der er på dagens program. 

    Udenfor

    Huset på Bakken er omkranset af nogle store græsarealer. Vi har en stor legeplads med træer, buske, græs, blomsterbede, sand, bakke og bålhus. Der er gynger, sørøverskib, klatretårn, mulighed for at lave huler og meget mere.

    Vores legeplads er som udgangspunkt en fælles legeplads. Det har vi også en plan med, fordi vi kan se en værdi i, at de store og de mindre børn færdes samme sted.

    De små børn kan spejle sig i de store og langsomt øve sig på, om de kan det samme som de store – og dermed begynde at finde ud af, hvad de selv kan. De større børn kan omvendt se, hvordan de kan hjælpe de mindre børn og hvilke hensyn, de kan tage over for de andre børn. Skal de lige sætte farten lidt ned her – kan de hjælpe nogen op ad bakken eller op i sørøverskibet osv.

    Det er også her, at vi kan se og høre, om et pædagogisk tema har sat sig i børnenes baghoveder. Tager de selv initiativ til at lege ”De tre Bukke Bruse”, eller tramper de som de tre Bukke Bruse, hvis vi er i gang med et eventyrtema? Bruger de nogle af de nye ord? Fortsætter de med at lege fastelavn eller at ville klæde sig ud? Ude på legepladsen kan vi faktisk se en hel del tegn på, om det vi laver har haft en effekt.

    Vi bruger flittigt de store græsarealer og legepladser i vores nærområde. Ænderne i parken over for Vorrevangskolen får ofte besøg af os. I det hele taget forsøger vi at gøre god brug af vores omkringliggende legearealer. Bybusser og letbanen kan hjælpe os godt på vej, når vi skal på opdagelse lidt længere væk. 

    Forrige Næste

    Dagsrytmen i Huset på Bakken ser i store træk sådan ud:

    • Kl. 6.30: Vi åbner. Børnene har mulighed for at spise deres medbragte morgenmad.
    • Kl. 7.30: Leg og aktivitet i vuggestuen og børnehaven.
    • Kl. 8.45-10.30: Vuggestuen holder samling og spiser frugt. Fra kl. 9.30 er der forskellige aktiviteter.
    • Kl. 8.45-10.30: I børnehaven spiser børnene frugt fra kl. 9.00. Fra kl. 9.30 er der forskellige aktiviteter, som børnene enten skal deltage i eller kan vælge at deltage i. Vi kan også tage på små ture ud af huset eller lege i fællesrummet og på stuerne.
    • Kl. 10.30: Så er det spisetid for vuggestuebørnene. Efter måltidet gør vi klar til eftermiddagssøvnen. Nogle af de store børn går måske ud på legepladsen sammen med børnehavegruppen.
    • Kl. 11.00: Børnehaven spiser frokost. Bagefter går alle børnene på legepladsen.
    • Kl. 12.15-13.30: Mange vuggestuebørn sover til middag, og de voksne afvikler middagspause eller holder middagsmøde.
    • Kl. 13.30-15.30: Vuggestuebørnene er efterhånden vågnet, og alle børn leger nu rundt om i huset eller udenfor. I dette tidsrum spiser vi også madpakker.
    • Kl. 15.30-17.00: Vi leger ude på legepladsen eller i fællesrummet. Vi rydder op, spiser frugt og læser måske en historie.
    • Kl. 17.00: Huset lukker. Om mandagen og om fredagen lukker vi kl. 16.30.

    Hver formiddag er der samling, der følger en fast plan med faste legegrupper.

    I flere sammenhænge deler vi børnene op i mindre grupper. Det kan både være efter deres behov / udviklingstrin, og for børnehavebørnene også efter alder i en mini-, mellem- og storebørnsgruppe. I vuggestuen deler vi også børnene op i små grupper i forbindelse med formiddagens aktiviteter. 

    Traditioner

    I årets løb er der nogle begivenheder, som vi holder fast i at markere, for eksempel i forbindelse med fastelavn, påske, jul og børnenes fødselsdage.

    • Når børnene rejser fra Huset på Bakken, holder vi en lille afslutning for barnet.
    • Når de kommende skolebørn siger farvel, inviterer vi i juni alle de kommende skolebørn og deres forældre til en fælles afslutning for hele skolebørns-gruppen.
    • Desuden markerer vi det, når børnene skifter fra vuggestuen til børnehaven.
    • Huset åbner kl. 6.30, og børnene har mulighed for at spise deres medbragte morgenmad frem til kl. 7.30.
    • Vi får frokosten leveret udefra. Børnene får serveret et varmt måltid tre gange om ugen og to dage med rugbrød og pålæg.
    • Du skal give dit barn en eftermiddagsmadpakke med hver dag.
    • Desuden skal du give dit barn et lille stykke frugt eller grønt med til formiddagen. Det skal ikke være et måltid, blot lidt brændstof til resten af formiddagen.
    • Vi tilbyder mælk og vand til måltiderne.

    Madkultur, madmod og madglæde

    Vi lægger bl.a. vægt på en høj andel af økologiske fødevarer, og at maden tilgodeser vores mangfoldighed af familier. Desuden lægger vi vægt på et godt fællesskab omkring frokosten. Vi åbner for nye samtaler om maden. Vi tilskynder børnene til at prøve kræfter med nye madvarer, og at de er aktive deltagere før, under og efter måltidet.

    Vi håber, at børnene udvikler madkultur, madmod og madglæde. 

    Måltider med mening

    For os har måltidet en vigtig betydning, både ernæringsmæssigt og som samlingspunkt. Måltidet skal være meningsfyldt for børnene og give dem mulighed for at udvikle et positivt og nysgerrigt forhold til sund kost.

    Vi ser måltiderne som en del af vores pædagogik. Der er mange normer og traditioner forbundet med måltiderne, og det har værdi at folde dem ud.

    Desuden er der meget at øve sig på. Vi skal dække bord, tale om det der er på bordet, vi skal bruge bestik og glas, vi skal rydde op og køre rullebord ud i køkkenet osv. Så måltiderne er også et læringsmiljø, hvor vi kan øve meget sprog med børnene, og hvor de kan øve sig på selvhjulpenhed.

    Ved måltidet søger vi at skabe en rolig og hyggelig atmosfære. Vi ved, at børn er længe om at spise. Derfor får de god tid til måltiderne. Vi lader barnet spise selv, når det viser interesse for det. Vi opfordrer altid børnene til at smage, men vi respekterer deres grænser og presser dem aldrig til at spise op eller smage på mad, de ikke har lyst til.

    Du kan læse mere om, hvordan vi forsøger at skabe måltider med mening.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi har en åben og anerkendende tilgang til både børn og voksne. Vi møder familierne, hvor de er og samarbejder derudfra om dit barns udvikling.

    Vi er fleksible, vi er åbne, og vi spørger for at sætte os ind i jeres perspektiver.

    De første dage 

    Starten i Huset på Bakken byder på mange nye indtryk. Inden dit barn begynder i Huset, vil vi derfor gerne indbyde dig til en snak med dit barns kontaktpædagog. Du vil blive vist rundt, præsenteret for pædagoger og medhjælpere, og vi får en snak om Huset og om dit barn.

    Det er godt, at I som forældre er sammen med jeres barn i Huset på Bakken de første dage, hvis der er mulighed for det. Vi vil også meget gerne kende jeres barns vaner mht. leg, søvn, spisning osv. Alle de vigtige ting, som I selv kender til, og som vi skal lære af jer. Det hjælper os og barnet med at lette overgangen fra hjemmet eller en anden daginstitution/dagpleje til vores hus.

    En tryg base skal etableres

    Vi tager afsæt i, at det skal være en forudsigelig og genkendelig hverdag for børnene. En hverdag, der er til at gennemskue og overskue, og hvor de ved, hvad de skal.

    I Huset på Bakken ved vi, at overgangen fra hjemmet til vuggestuen kan være en stor mundfuld for barnet og forældrene. For forældrene betyder det at overlade deres dyrebareste eje og den dertil hørende tillid til pædagogerne. For barnet brydes den sikre base, som hjemmet har repræsenteret, og en ny sikker base skal etableres.

    I skal være trygge ved, at jeres børn har en tryg hverdag hos os. Den tryghed i samarbejdet forsøger vi blandt andet at opbygge via vores system med en kontaktpædagog.

    Du kan læse mere om systemet med en kontaktpædagog, og hvad vi i det hele taget lægger vægt på i forældresamarbejdet.


    Vi er medspillere

    I skal vide, at I altid kan komme til os, og I skal være klar over, hvem I særligt kan gå til.

    Vi forventer, at I bidrager konstruktivt til samarbejdet, at I hjælper med nogle praktiske ting, at I holder jer ajour med information fra Huset på Bakken og dagtilbuddet, og at I deler relevant viden om jeres barn med os. Tilsvarende kan I forvente, at vi kommer til jer. Vi stiller undrende, nysgerrige spørgsmål for at blive bedre til at hjælpe jeres barns udvikling på vej.

    På den måde kan vi løbende inspirere hinanden med hensyn til, hvad der virker bedst for jeres barns udvikling, trivsel, læring, dannelse og forudsætninger for at deltage i inkluderende fællesskaber.

    Forældre er ikke blot vores samarbejdspartnere, vi er medspillere.

    Forældresamtaler

    Vi tilbyder fire forældresamtaler med dit barns kontaktpædagog i løbet af barnets tid i Huset på Bakken. Samtalerne foregår inden for vores åbningstid. Du vil typisk blive inviteret til samtale fra morgenstunden eller i middagsstunden.

    • Den første forældresamtale finder sted, når barnet begynder i Huset på Bakken. Vi følger op på samtalen efter de første tre måneder.
    • Anden samtale finder sted, når barnet er ca. 2 ½ år gammelt.
    • I forbindelse med overgangen fra vuggestue til børnehaven holder vi en samtale ca. tre måneder, efter barnet er begyndt i børnehaven.
    • Fjerde og sidste samtale er i november eller december året inden skolestart.

    Bortset fra den første samtale foregår alle samtaler uden børn. I har naturligvis mulighed for at bede personalet på stuen om en ekstra samtale, ligesom personalet vil indbyde til en samtale, hvis behovet opstår. 

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

     

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Du kan læse meget mere om vores faglige fundament i vores pædagogiske læreplan.
    Læreplanen er rammen for alle børns læring.

    Du kan også læse vores seneste evaluering af arbejdet med læreplanen.

    Sidst opdateret: 29. februar 2024