Gå til hovedindhold

Børnehuset Bonanza

Vi byder dig og din familie hjerteligt velkommen i Børnehuset Bonanza. Vi ser frem til et godt samarbejde.

  • Læs op

Indhold

    Bonanza er en integreret institution med plads til 24 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn.

    Børnene er fordelt på fire grupper:

    • Vaskebjørnene (vuggestue).
    • Isbjørnene (vuggestue).
    • Pandabjørnene (børnehave - 3 år til ca. 4 år / 4½ år).
    • Koalabjørnene (børnehave - ca. 4½ år til skolestart). 

    Vi er en del af Skejby Vorrevang Dagtilbud, der i alt består af syv afdelinger - fem integrerede institutioner og to vuggestuer.

    Vi har valgt navnet Bonanza til vores institution, fordi Bonanza på spansk betyder "vældigt udbytte", "guldgrube" eller "guldmine", hvilket vi synes er meget rammende for vores værdier.

    Trygt, udfordrende og spændende

    Bonanza skal være et trygt, udfordrende og spændende sted for både børn, forældre og medarbejdere. Vi har ambitioner på alle børns vegne, og alle børn skal blive så dygtige, som de kan.

    • Vi anerkender børnene som dem, de er, og ikke kun for det, de kan.
    • Vi vil udvikle børn, der kan, vil og tør.
    • Vi tror fuldt og fast på, at alle børn gør det bedste, de kan. De er forskellige og skal hjælpes på vej på forskellig vis. Børn skal derfor have passende udfordringer, der passer til deres forskellige udviklingstrin og giver dem mulighed for at udvikle sig i forskelligt tempo.
    • Vi har særligt fokus på udeliv og natur og på at løfte alle børns sproglige udvikling.

    Børnenes motoriske udvikling, selvhjulpenhed og rummelighed er også centrale værdier for os. Desuden er Marte Meo-principperne en hjørnesten i vores pædagogiske fundament. Marte Meo er en metode til at udvikle et godt samspil mellem børn og voksne. Den gode relation er afgørende for barnets sociale og sproglige udvikling og generelle trivsel.

    Vi værner om en rød tråd gennem barnets liv. Barnet skal opleve sammenhængskraft, fra barnet starter i vuggestuen og til, at barnet skal i skole.

    Vi glæder os til at lære jer at kende. Du kan bl.a. følge os på vores instagram profil bonanza_bornehuset. – hvor vi jævnligt lægger billeder op fra vores hus (dog uden børn på).

    Du kan også lære os lidt bedre at kende ved at læse vores velkomstpjece.

    Sådan ser her ud

    Bonanza blev i sin tid indviet som vuggestue i 1989. I 1996 blev Bonanza udvidet til en integreret institution. I dag har Bonanza plads til 24 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn.

    Husets opbygning

    Børnene er fordelt på fire stuer:

    • Vaskebjørnene (vuggestue).
    • Isbjørnene (vuggestue).
    • Pandabjørnene (børnehave - 3 år til ca. 4 år / 4½ år).
    • Koalabjørnene (børnehave - ca. 4½ år til skolestart).

    Vi lægger vægt på, at vi ikke blot er en integreret institution af navn. Vi er ét helt hus. Vi er et integreret miljø, hvor vi er fælles om at løse kerneopgaven. 

    Ude i al slags vejr

    Vi lægger vægt på at være ude i al slags vejr. Udeliv er en del af et børneliv med kvalitet og livsglæde. Naturen giver børn mulighed for at udfolde sig og udfordre sig selv og hinanden anderledes end indenfor. 

    I løbet af året markerer vi blandt andet Blomstens Dag. Vi har skovturs-uger, og vi tager børn, forældre og medarbejdere med på en årlig udflugt, som regel i august. Vores ture ud af huset er et godt pædagogisk redskab til at skabe relationer og gode oplevelser.

    Vi bruger vores store legeplads til rigtig mange formål. Den er et ekstra pædagogisk rum. Et rum, der giver plads til fysisk udfoldelse, til glæde og opfindsomhed, til fordybelse og fælles oplevelser.

    På legepladsen er der mere plads. Der er mulighed for større fysisk udfoldelse, og det styrker barnets motoriske udvikling. Der er mulighed for at løbe, cykle, lege med sand, vand, mudder, klatre, grave, gynge, lave bål, plukke bær, kælke og meget andet.

    En tur på legepladsen giver mulighed for, at børnene øver sig motorisk og socialt. De får en forståelse for og viden om naturen og dens muligheder.

    Forrige Næste

    Dagsrytmen

    En typisk dag i Bonanza ser sådan ud:

    • 6.30 - 7.30: Bonanza åbner.
    • 7.30 - 9.00: Vi tager imod børn, mens der er gang i lege og små aktiviteter på stuerne.
    • 9.00 - 9.30: Samling og frugt.
    • 9.30 - 11.00: Planlagte aktiviteter, lege og ture.
    • 11.00 - 12.00: Frokost.
    • 12.00 - 14.00: Vi er på legepladsen, og nogle af børnene sover til middag. På skift holder personalet pause fra kl. 12.30-13.30.
    • 14.00 - 14.30: Eftermiddags-madpakker.
    • 14.30 - 16.00: Leg og småaktiviteter.
    • 15.30 - 17.00: Stuerne samles. Afslutning på dagen og oprydning. 
      (Vi lukker kl. 16.30 om mandagen og om fredagen).

    Tidspunkterne er vejledende, da ture ud af huset og lignende kan give ændringer.

    Fra kl. 9 holder vi samlinger i grupperne, hvor vi også spiser sammen.

    Onsdag og torsdag mødes børnene i aldersopdelte grupper: Mini-, Mellem- og Storbørnsgruppen. Her tilrettelægger vi aktiviteter, der svarer til børnenes alder og udvikling. Onsdag og torsdag beder vi om, at du afleverer dit barn senest kl. 9.15. 

    Traditioner

    Vi værner om en række traditioner i årets løb. Det er hyggelige oplevelser. Og vores erfaring er, at traditionerne er med til at skabe sammenhæng og fællesskabsfølelse.

    Af traditioner i Bonanza har vi blandt andet:

    • Blomstens Dag / bedsteforældredag.
    • En årlig udflugt, den sidste fredag i august.
    • Bonanzas fødselsdag.
    • Juletræsfest.
    • Julefrokost for børnene.
    • Børnenes fødselsdage.
    • Afskedsfest for kommende skolebørn. 

    Frokost fra vores eget køkken

    I Bonanza bliver børnenes frokost tilberedt i vores eget køkken.

    Vores madmor går meget op i, at maden skal være lavet fra bunden. Duften spreder sig rundt i huset i løbet af dagen, så børnene kan samle appetit, og det dufter mere hjemligt. Det er en hjertesag, at maden præsenterer sig godt, så man får lyst til at spise maden, så der er godt med forskellige farver og nuancer.

    Derudover har vi i det hele taget fokus på det gode måltid, som:

    • Har plads til leg læring,
    • Styrker selvhjulpenhed,
    • Rummer forbilleder,
    • Er fuld af smag,
    • Involverer forældrene.

    I Bonanza har vi sammen med forældrerådet vedtaget en mad- og måltidspolitik. I den forbindelse har vi også lavet en pjece om mad og måltider. Her kan du bl.a. læse om madpakker, måltidspædagogik, økologi, officielle kostråd og meget mere:

    Læs Bonanzas måltidspjece.

    Børnene kommer med ideer til, hvad de vil have på madplanen, så de er med til at bestemme, hvad der er på menuen. I det hele taget bliver både børnenes appetit og nysgerrighed vækket i løbet af dagen, og de kommer tit forbi køkkenet og spørger til maden.

    Børnene får meget varieret mad, for at de kan blive madmodige. Vi oplever, at mange af vores børn er klart mere madmodige, efter at vi er begyndt at få frokost fra vores eget køkken. De har mod på og lyst til at forsøge sig med ukendte retter og fødevarer. Vi er alle sammen meget glade for vores køkken.

    Eftermiddagsmadpakker

    Du skal give dit barn en madpakke med til om eftermiddagen.

    Og husk for resten at skrive navn på børnenes eftermiddagsmadpakker. Det hjælper både jer og os. 

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Barnets første tid i Bonanza

    Når dit barn har fået plads i Bonanza, opfordrer vi dig til at kontakte os for at aftale et besøg. Formålet med besøget er, at I bliver trygge ved rammerne og får hilst på personalet inden den "rigtige" start.

    • Inden besøget har vi valgt en kontaktperson, som skal stå for indkøringen af barnet. Under forbesøget aftaler I og kontaktpersonen nærmere omkring den endelige start.
    • Det er vores erfaring, at barnet får den bedste start, når forældre og personale giver sig god tid til at samarbejde om barnet og dets behov. Det er vigtigt, at I sætter god tid af til indkøringen. Gerne en lille uge, men det er individuelt fra barn til barn. De første par dage må gerne være korte besøg, hvor I eventuelt er til stede hele tiden og sammen med barnet lærer stuens rytme, personalet og de andre børn at kende.
    • Efter cirka tre måneder holder vi en forældresamtale, hvor vi snakker om barnets start.

    Daglig dialog og formelle møder

    Vi prioriterer den daglige dialog højt. En dialog, begge parter er ansvarlige for. Er situationen ikke til en snak på grund af en aktivitet, samling eller andet, kan I kigge indenfor hos den pædagogiske leder eller aftale tid til en nærmere snak.

    I løbet af året inviterer vi til en række arrangementer og hyggelige stunder, bl.a. julefest og Bonanzas fødselsdag. Vores samarbejde finder også sted i form af forældresamtaler, forældremøder, arbejdsdage osv. 

    Mere formelt får I tilbudt nogle samtaler i løbet af jeres barns tid i Bonanza.

    • Den første efter omkring tre måneder. Her laver vi sammen med jer en sprogvurdering af jeres barn.
    • I forlængelse heraf tilbyder vi en samtale om den første tid i Bonanza.
    • Når jeres barn nærmer sig skolealderen, tilbyder vi en status- /udviklingssamtale. 

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Forældrerådet i Bonanza er et fællesskab, der består af:

    • 5 forældrerepræsentanter med stemmeret.
    • 1 medarbejderrepræsentant med stemmeret.
    • Bonanzas pædagogiske leder, som ikke har stemmeret.
    • Suppleanter.

    Forældrerepræsentanterne og suppleanterne vælges af forældrene på en årlig generalforsamling. Medarbejderrepræsentanterne udpeges af personalet.

    Hvis du har ønsker til forældrerådets arbejde, kan du kontakte et af medlemmerne. Du kan finde en oversigt over forældrerådets medlemmer ved indgangen.

    Du kan også følge os på vores instagram profil bonanza_bornehuset. – hvor vi jævnligt lægger billeder op fra vores hus (dog uden børn på).

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Du kan læse meget mere om vores faglige fundament i vores pædagogiske læreplan. Læreplanen er rammen for alle børns læring.

    Du kan også læse vores seneste evaluering af arbejdet med læreplanen.

    Sidst opdateret: 29. februar 2024