Gå til hovedindhold

Børnehuset på Toppen

Vi byder dig og din familie velkommen i Børnehuset på Toppen. Vi ønsker at skabe et omsorgsfuldt og udviklende miljø, hvor børn udvikler mod, lyst og evner til at møde livet.

  • Læs op

Indhold

    Toppen er en integreret institution med plads til 52 børn. På Toppen er børnene fordelt på én gruppe med vuggestuebørn og to grupper med børnehavebørn.

    Omsorgsfuldt og udviklende miljø

    Vi ønsker at skabe et omsorgsfuldt og udviklende miljø med nærværende voksne – et sted hvor barndommen i sig selv ses som værdifuld.

    • Vi er en mangfoldig gruppe medarbejdere, der er nysgerrige på forskellige vinkler på det gode børneliv. Vi lægger vægt på at holde os i faglig bevægelse. Og vi lægger vægt på en anerkendende, nærværende tilgang og kommunikation med både børn, forældre og kollegaer.
    • Vi lægger vægt på, at børnehuset er et trygt og rart sted at være. Vi ønsker at være i øjenhøjde med børnene. Vi har en varm og afslappet omgangstone, og vi er bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene. Hvert barn skal opleve at være en del af et fællesskab, hvor man har betydning for andre, og at andre har betydning for en selv.
    • Vi skal være et sted, hvor børn udvikler mod, lyst og evner til at møde livet. Toppen skal være et sted, børn og voksne vil huske som værdifuldt på deres vej i livet.

    En god balance

    Motorik og sansemotorik. Mindfulness og børneyoga. Det er noget, som fylder en del i alle børnegrupper. Det er gode eksempler på den balance, vi forsøger at skabe. For alle børn har brug for en god balance mellem aktiviteter og ro på.

    De seks læreplanstemaer (Alsidig personlig udvikling; Social udvikling; Kommunikation og sprog; Natur, udeliv og science; Kultur, æstetik og fællesskab; Krop, sanser og bevægelse) er ledestjerner for vores pædagogiske mål og aktiviteter.

    Generelt har vi et stort fokus på børnenes sproglige udvikling. Desuden er robusthed, inklusion og samarbejdet med jer forældre omdrejningspunkter for vores pædagogiske arbejde. 

    En plan for, hvem der gør hvad

    Det er vigtigt for os, at der er en tydelig og genkendelig struktur. Det kommer både børn og medarbejdere til gode, at der er en plan for, hvem der gør hvad, og hvad der skal ske hvornår. 

    • Det er med til at sikre at få de praktiske opgaver løst uden at gå på kompromis med nærværet ved børnene.
    • Vi ved, hvem der gør hvad.
    • Og mindst lige så vigtigt; børnene ved, hvad de skal lave. De ved, hvor de skal være. De ved, hvem de skal være sammen med, og de er med på overgangene fra én aktivitet til en anden: ”Nu skal vi snart spise frokost, så nu går vi / gør vi…”

    Sådan ser her ud

    Vi ønsker, at børnene skal føle sig velkomne, hvor end de kommer i huset, og at de har mulighed for at etablere legerelationer på tværs af huset. Børnehavebørnene møder for eksempel hinanden hver morgen og eftermiddag.

    Vi deler gerne børnene op i mindre grupper, og vi arbejder meget på tværs af huset. Peter Pedal Klubben – der er en gruppe med de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn – er et eksempel på, hvordan børn og voksne mødes på tværs af stuerne.

    Fællesskabsfølelsen er en del af vores DNA

    På den måde arbejder vi på, at alle voksne kender alle børn.

    • Det giver større fælles viden om børnene. Det forbedrer vores dialog med jer om jeres børn.
    • Det giver tryghed for børnene, at de kender flere af de andre, både børn og voksne.
    • Det giver nogle flere børnefællesskaber, hvor store børn kan lære mindre børn noget.
    • Det giver både stabilitet og fleksibilitet.
    • Det giver bedre mulighed for faglig sparring, for at dele viden og for at løfte i flok.

    Denne fællesskabsfølelse er fundamentet for den fælles kultur, der gerne skulle kendetegne Toppen fra vuggestuen til Orangutangerne (gruppen med de ældste børnehavebørn).

    Fællesskab og aktivt arbejde med forskellighed er nogle af hjørnestenene for vores arbejde. I alle børnehavegrupperne arbejder vi for eksempel med ”Fri for mobberi”. 

    Vi forsøger at skabe oaser

    Udenfor har vi en dejlig stor legeplads, omkranset af træer, ”hemmelige stier” og mange gode kroge og legemuligheder.

    Vi ønsker et aktivt udeliv – både på legepladsen, i nærmiljøet og i forbindelse med ture længere væk. Børnene skal have en fornemmelse af naturens gang, en glæde ved at opholde sig i den og en forståelse for at værne om den. 

    Vi prøver at skabe oaser – på legepladsen og i små rum bagerst på stuerne – for at sikre ro og plads til fordybelse. Vi har da også erfaring for, at vores lille ”nøddeskov”, der indhegner et hjørne af vores legeplads, er et af børnenes yndlingslegesteder, ikke mindst i foråret og om sommeren. På den måde er vi opmærksomme på at have mindre oaser i de store rum.

    Du kan læse mere om, hvordan der ser ud i og omkring Toppen.

      Dagsrytmen på Toppen er i store træk:

      • 6.30: Toppen åbner.
      • 6.30-7.30: Medbragt morgenmad og hygge i fællesrummet.
      • 7.30-8.00: Resten af huset åbner. Modtagelse af børn, leg og små aktiviteter i huset.
      • 9.00-9.30: Frugtsamling i alle abegrupper.
      • 9.15-11.00: Planlagte aktiviteter, ture og leg.
      • 10.45: Bavianerne spiser frokost.
      • 11.00: Børnehavebørnene mødes i deres grupper og holder samling.
      • 11.15: Børnehaven spiser frokost.
      • 12.00-14.00: Alle børnehavebørn er på legepladsen, middagssøvn, de voksne afvikler pauser på skift.
      • 14.00-15.00: Eftermiddagsmad. Bavianerne spiser, når de står op. Børnehavebørnene har ”cafe”, hvor de spiser deres eftermiddagsmadpakke, mens der leges i resten af huset.
      • 15.00-16.00: Leg og småaktiviteter.
      • 16.00-17.00: Huset lukkes langsomt ned, og børnene samles få steder i huset. Afslutning på dagen og oprydning.
        Mandag og fredag lukker Toppen kl. 16.30.

      Struktur og tid til fordybelse

      I Børnehuset på Toppen vil vi gerne have plads til de gode lege, de tætte relationer og mulighed for udvikling af den pædagogiske praksis.

      Derfor har vi en strukturplan for personalet. Her er de daglige opgaver lagt i rammer, så 1-2 voksne i børnehaven hver dag har ansvaret for at fordybe sig i en aktivitet, mens det øvrige personale har overblikket, tager telefonen, pudser næser, hjælper med skiftetøj osv.

      På den måde får ”fordyberne” ro til at være koncentrerede og fokuserede. Hver mandag planlægges ugens forløb. Ugeplanen kan læses på papir i huset.

      Strukturplanen giver overblik for både børn og voksne, så man ved, hvad man skal lave med hvem. Vi har erfaring for, at vores planlægning giver mere ro om formiddagen. Børnene er i gang forskellige steder, i mindre grupper. Man mærker ikke, at man kommer ind i et hus med mere end 50 børn.

      Mange børn har brug for overblik, synlighed, struktur. Det er faktisk rigtigt hårdt arbejde for et barn, hvis barnet selv skal opfinde hele sin dag. Der er vi også med til at hjælpe. 

      På Toppen får vi leveret frokosten udefra. Børnene får serveret et varmt måltid tre dage om ugen og to dage med rugbrød og pålæg.

      Derudover skal du hver dag give dit barn en eftermiddagsmadpakke med og en mindre frugtmadpakke til om formiddagen.

      Nærende og varieret

      Når børn skal have energi til at lege, lære og udvikle sig, er det vigtigt at give børnene ernæringsrigtig og spændende mad med hver dag. Madpakken bør være varieret og indeholde godt brød, frugt og grønt.

      Eftermiddagsmadpakken i børnehaven foregår via en cafémodel mellem kl. 14 og 15. Vuggestuens børn spiser eftermiddagsmad, når de vågner fra middagssøvnen.

      Vi blander os ikke i børnenes mad, men opfordrer dem via samtale om indholdet, til at få spist noget, der ligger godt i maven, og som giver energi til den videre færd i dagen.

      Børnene får økologisk mælk til frokost, og resten af dagen tilbydes de vand. 

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Vi ønsker at skabe så stor tryghed for jer, at I har det fint med at overdrage jeres dyrebareste eje til os i dagtimerne.

      Vi ønsker desuden at udbygge og understøtte forældrenes indbyrdes kontakt. Den daglige dialog mellem personale og forældre er højt prioriteret. Vi lægger op til, at begge parter er ansvarlige for denne dialog. Er situationen ikke til en snak på grund af en aktivitet, samling eller andet, kan man altid kigge indenfor hos den pædagogiske leder eller aftale tid for nærmere snak.

      Det er vigtigt for os, at I føler jer hjemme, og at I opfatter jer som en del af huset. Vi opfordrer jer derfor til, at I indimellem lige tager jakken af og sætter jer, når I afleverer eller henter jeres barn. I er altid velkomne til at tage en kop kaffe eller te, som I finder i køkkenet.

      Vores forældresamarbejde indeholder også: Forældresamtaler, forældremøder, arbejdsdage og fester. Situationer, der er med til at udbygge og underbygge forældrenes indbyrdes kontakt.

      Forventninger

      I forældre kan forvente, at der er styr på tingene. At der sker noget, og at ture eksempelvis bliver til noget. Desuden kan I forvente, at:

      • Vi gerne informerer, og vi gerne lytter.
      • Vi lægger vægt på en åben og tillidsfuld kommunikation, hvor I altid kan komme til os.
      • Vi spørger, vi lytter, vi stiller krav, vi deler relevant viden, og vi kommer med gode råd. Og vi ser frem til et ægte samarbejde, hvor begge parter bidrager.
      • Vi kommer til jer, hvis der er noget.
      • Vi vil noget med jeres børn. 

      Værdier (i øvrigt)

      I skal være både trygge og begejstrede ved at have jeres børn på Toppen. I skal gerne kunne fornemme de værdier, vi har mht. det at være medarbejdere på Toppen:

      • Vi er åbne og imødekommende.
      • Omsorg, tillid og tryghed er nøgleord for os.
      • Vi er nærværende over for børnene.
      • Vi lægger vægt på, hvordan vi kommunikerer med børn og forældre – og hvordan vi kommunikerer som kolleger – vi siger det højt, respekt for børn, forældre og kolleger.
      • Vi er anerkendende. Vi møder børn og familier, hvor de er.
      • Vi forventer, at vores medarbejdere udstråler, at de vil være sammen med børn. For eksempel at de sætter sig ned og taler med dem i øjenhøjde. Vi taler ordentligt – til og om hinanden, børnene, forældrene. Vi forventer, at man er initiativrig og aktiv. Vi forventer, at man spørger, hvis man undrer sig eller er i tvivl. 

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

       

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Du kan læse meget mere om vores faglige fundament i vores pædagogiske læreplan.
      Læreplanen er rammen for alle børns læring.

      Du kan også læse vores seneste evaluering af arbejdet med læreplanen

      Tilsyn

      Aarhus Kommune fører tilsyn med vores og de øvrige dagtilbud i kommunen.

      Herunder kan du finde rapporten fra det tilsynsbesøg, som Børnehuset på Toppen har haft i efteråret 2024. 

      Sidst opdateret: 23. oktober 2024