Gå til hovedindhold

Vuggestuen Lærkebo

Vuggestuen Lærkebo vil gerne byde dig og dit barn velkommen. Vi glæder os til at lære jer at kende.

  • Læs op

Indhold

    Lærkebo er en vuggestue med plads til 36 børn i alderen 0-3 år.

    Og det betyder faktisk noget at være en ren vuggestue. Alle ansatte har forstand på arbejdet med lige netop denne aldersgruppe. Der er hele tiden nogen at sparre med og udveksle erfaringer med.

    For børnene er der gode muligheder for at danne relationer med andre børn på samme alder og udviklingstrin som sig selv. De ældste børn i institutionen er ikke ”for store”, men nogle lidt ældre børn, man kan spejle sig i.

    Vi giver barnet tid til at øve sig

    Alle er på vej et sted hen. Det er en grundindstilling i vores pædagogiske tilgang. Det betyder, at man skal have lov til at øve sig.

    Vi lægger vægt på at understøtte børnenes selvhjulpenhed – at de for eksempel selv kravler op og ned ad skamlen, at de i det hele taget har mod på selv at prøve kræfter med noget nyt.

    Det stiller krav til os voksne. Vi skal af og til sidde på hænderne og give barnet tid til at øve sig. Hvis et barn bøvler med at få en strømpe på, kender de fleste af os til, hvor svært det er ikke at klare sagen for barnet. Men hvis vi lader barnet øve sig i lidt længere tid, er det en fantastisk investering på længere sigt.

    For at børnene ikke skal give op, er det vigtigt, at vi anerkender, at det er svært. Når det lykkes, gør vi mindst lige så meget ud af at rose børnene for at have øvet sig som for, at de nåede i mål. 

    Vi får ting til at ske

    Et kendetegn ved Lærkebo er, at vi er gode til at sætte ting i gang. Vi får ting til at ske.

    • Vi lægger vægt på at arbejde struktureret – og dermed skabe trygge, genkendelige rammer for både børn og voksne.
    • Vi er gode til at stå sammen som ét hus, og vi tager løbende tværgående emner op.
    • I vores arbejde med børnenes udvikling tager vi afsæt i den samspilsunderstøttende metode, Marte Meo.
    • Vi er gode til at bevare et fokus på sprogarbejdet og til at holde vores fælles viden om sprogteknikker og pædagogiske sproglæringsmiljøer opdateret. 

    En rar fornemmelse

    Børnene bliver i Lærkebo mødt af voksne, der anerkender dem som dem, de er. Alle børn skal føle sig set, hørt og forstået og opleve at have en stemme, der betyder noget i fællesskabet. De skal også opleve, hvordan de selv kan bidrage til fællesskabet.

    Vi tager børnene alvorligt. Vi går i øjenhøjde med børnene. Vi giver børnene tid til at svare, når vi spørger om noget. Vi tager deres initiativer alvorligt, og vi holder et særligt øje med de børn, der måske ikke udtrykker sine intentioner så tydeligt, så vi opfanger deres initiativer.

    Vi skal kunne noget mere i forhold til at guide børnene end at løfte pegefingeren. Vi skal gå forrest som positive rollemodeller. I stedet for blot at fortælle børnene, at de ikke må, skal vi i stedet handleanvise og pege børnene i retning af, hvad de kunne gøre i stedet.

    Ét helt hus

    Børnene bliver tilknyttet én stue, hvor de har deres primære tilhørsforhold og deres primære voksne. Men vi gør en dyd ud af at være ét helt hus, der arbejder sammen. Derfor går en del aktiviteter og projekter på tværs af vores tre stuer. 

    Uanset hvad overskriften er, så har vi fokus på, hvordan vi bredt set tilgodeser børnenes udvikling, børnenes forskellige udviklingstrin og udviklingstempo, hvordan vi får flere temaer til at spille sammen, og hvordan vi kan se, at der sker noget i forhold til børnenes og børnegruppernes trivsel og udvikling.

    Du kan lære os lidt bedre at kende ved at læse vores velkomstpjece.

    En god balance

    Vi er en personalegruppe, der består af 12 medarbejdere (både pædagoger, medhjælpere og en studerende).

    Vi råder over en høj andel uddannet personale. Vi er et miks af medarbejdere, der har været her i mange år, og nogle forholdsvis nye. Det giver en god balance. Det giver en god dynamik med nogle at læne sig op ad og nogle, der måske har noget nyt med sig. Der er hele tiden nogen, man kan lade sig inspirere af. 

    Du kan læse mere om, hvad vi lægger vægt på (fx musik og bevægelse) i Lærkebo.

    Sådan ser her ud

    Vores rammer

    Dit barn bliver som udgangspunkt tilknyttet en af de tre stuer: Lærken, Mejsen eller Viben.

    Stuerne og stuens personale er en tryg base for barnet. Når de er sammen med personalet og inddelt i små grupper, bruger børnene også fællesrummet og gangen alt efter den aktivitet, der er i gang, og det læringsmiljø vi har fokus på. Vi deler børnene op i små grupper så ofte, som det kan lade sig gøre.

    Indenfor lægger vi vægt på, at lokalerne er lyse og indbydende, og at de er ryddelige og ordentlige, så man kan se, hvad man kan finde hvor, så børnene for eksempel nemt kan finde kassen med biler.

    Lærkebos fællesrum er et fleksibelt omdrejningspunkt centralt i huset. Vi bruger fællesrummet til fælles arrangementer for børn og voksne. Det er et aktivitets- og læringsrum, der danner rammen om en lang række aktiviteter for mindre børnegrupper (sang, musik, bevægelse mm.) Og så er det et velegnet arbejdsområde for de voksne.

    Vi går højt op i at bruge vores fællesrum og udearealer så meget som muligt som læringsmiljøer.

    Vores omgivelser

    Vuggestuen åbnede i 1989. Udenfor har vi en dejlig, lys og indbydende legeplads med mange udfoldelsesmuligheder. Her kan børnene finde en cykelbane, rutsjebaner, gynger, klatrestativ, sandkasse, stier, mindre legekroge og små gemmesteder. De kan veksle mellem at finde sol og skygge, og mellem at få vind om ørerne og at finde læ for vinden. 

    På legepladsen har vi også tre store borde-/bænke sæt. De er rigtigt gode at spise ved. De giver os desuden gode muligheder for at flytte indendørsaktiviteter udenfor, så vi kan bruge uderummet som læringsrum.

    Uden for Lærkebo er der mange stier og legepladser, som vi benytter til små ture med børnene. Mollerup Skov og byggelegepladsen, hvor der er forskellige dyr, ligger for eksempel i passende gåafstand fra vuggestuen.  

    Forrige Næste

    Dagligdagen i Lærkebo ser i store træk sådan ud:

    • Kl. 6.30: Vuggestuen åbner. 
    • Kl. 7.30: Børnene modtages af det personale, der er mødt ind i vuggestuen – oftest på egen stue. 
    • Kl. 9.00-9.30: Samling på stuerne. Børnene får deres medbragte frugt og vand. Samlingerne er en pædagogisk aktivitet, vi prioriterer højt. Der er fokus på sproglig opmærksomhed, dialog, sociale spilleregler, sang og snak med børnene om, hvad der skal ske. 
    • Kl. 9.30-10.30: Forskellige aktiviteter. Børnene deles ofte op i mindre grupper, hvilket kan være på tværs af stuerne efter alder og udvikling. Aktiviteterne foregår bl.a. på stuerne, i fællesrummet eller på legepladsen.
    • Kl. 10.30-11.00: Børnene spiser madpakker. 
    • Kl. 11.00-12.15: Børnene leger, indtil de skiftes og puttes.
    • Kl. 12.15-13.30: Middagsstunden. De fleste børn sover middagslur. 
    • Kl. 13.45-14.15: De fleste børn er stået op igen. Børnene spiser deres medbragte eftermiddagsmad på stuerne.
    • Kl. 15.00-16.00: Aktiviteter på stuerne eller på legepladsen.
    • Kl. 16.00-17.00: Stuerne og huset lukkes gradvist ned. Om mandagen og om fredagen lukker Lærkebo kl. 16.30.

    Traditioner

    I løbet af året har vi en del traditioner, som vi holder i hævd. For eksempel:

    • Fastelavn.
    • Sommerfest.
    • Aktiviteter op til jul, for eksempel vores julefest, og at vi venter på julemanden.
    • Børnefødselsdage.
    • Afslutning for børn, der stopper i vuggestuen.
    • Fællessang og bevægelse. 

    Madpakker og frugtordning

    Børnenes frokost bliver leveret udefra af The Cantina.

    Hver dag skal du give dit barn en madpakke med til eftermiddagsmaden - og en mindre bøtte med udskåret frugt til børnenes formiddagssamling. (Vær opmærksom på, at der ikke må være æbler eller hårde pærer med. Sundhedsstyrelsen fraråder begge dele til børn under 3 år.)

    Til frokost får børnene økologisk letmælk (Allomin til de børn, der ikke må få mælk). Om eftermiddagen (og i løbet af dagen) får børnene vand.

    • Børn er glade for deres madkasser, som de synes er flotte og stolt viser frem. Så at købe en madkasse er en lille ting, der faktisk har stor betydning for dit barn.
    • Vi skal kunne have alle børnenes madkasser i køleskabet, så du kan også hjælpe rigtigt meget ved at købe en madkasse af moderat størrelse.
    • Husk at skrive navn på madkasserne. 

    Børn kan ofte mere, end vi tror

    Vi lægger vægt på, at børnene efter alder og udvikling er selvhjulpne i forbindelse med måltidet. Børnene føler sig store, når de selv mestrer nogle ting. Og de kan ofte meget mere, end vi umiddelbart tror, de kan.

    I den forbindelse kan du med nogle små ting gøre det lettere for dit barn:

    • Hvis du bruger madpapir i stedet for Vita Wrap, er det meget nemmere for dit barn at håndtere.
    • Et lille rids i bananen gør den nemmere at skrælle.
    • Skær gerne frugt ud i mindre stykker.
    • Det er en stor hjælp, hvis du klipper toppen af emballagen på figenstænger.
    • Æg skal være pillede.
    • Forsøg at give dit barn små madder med. Det er svært for et vuggestuebarn at håndtere en stor skive rugbrød.
    • Køb en madkasse, som er let at åbne. Hvis du bruger bøtter til frugt eller grøntsager, er det også en kæmpe hjælp, at du har lettet lidt på låget i den ene side.

    Vores udgangspunkt er, at det mad, som børnene får med i deres madpakker, må de spise i den rækkefølge, som de selv vælger det. 

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi lægger vægt på at lytte og spørge ind til, hvem I og jeres barn er, og hvilke tanker I gør jer om, hvordan indkøringen skal foregå. Vi er åbne og lyttende, og vi skal have vores erfaring til at harmonere med jeres ønsker og ideer. I forbindelse med indkøringen skal vi også tilpasse tempoet efter jeres barn, og hvad I har mulighed for.

    Vi giver gerne gode råd og vejledning, og I skal endelig komme til os med spørgsmål, ideer, eller hvis I undrer jer over noget. Der er naturligvis plads til forskellige perspektiver.

    Vi skal hele tiden finde ud af sammen, hvad det bedst mulige næste skridt er. Det er en løbende dialog om, hvad der skal til for, at barnet trives og udvikler sig. Hvad er næste skridt? Skal der noget forskelligt til her i Lærkebo og hjemme hos jer?

    Vi har en grundlæggende tro på, at alle børn gør det bedste, de kan. Den tro har vi også med os i samarbejdet med jer. Grundlaget for samarbejdet er, at vi voksne omkring børnene gør det bedste, vi kan.

    Når barnet starter i Lærkebo

    For mange børn er der tale om en stor overgang fra hjemmet og til institutionsverdenen. Barnet tilbringer en stor del af dagen i vuggestuen. Derfor er det vigtigt at fokusere på, hvordan vi bedst støtter barnet i at få en god start.

    Når barnet begynder i Lærkebo, skal én af forældrene være med de første dage. En pædagog på stuen bliver tilknyttet som primærkontaktperson i forbindelse med indkøringen.

    Det er vigtigt, at barnet får opbygget tillid til personalet og lærer de nye omgivelser at kende. Det er en proces, der udvikles over tid. Nøgleordene er tillid, tryghed, omsorg, hjertelighed, genkendelighed og brobygning.

    Vi ved, at det er vigtigt, at barnet har mulighed for at forudsige og genkende verden omkring sig. Det håndterer vi blandt andet ved at lave små grupper af børn og ved at have daglige genkendelige "rutiner".

    Forældresamtaler

    I løbet af jeres barns tid i Lærkebo holder vi to status-/udviklingssamtaler. En 9-14-måneders samtale og en samtale, når jeres barn er på vej mod børnehaven. Det er mere formelle forældresamtaler, hvor vi tager udgangspunkt i materiale fra systemet Hjernen og Hjertet og værktøjet Samspil. Desuden handler de samtaler for os om at få spurgt jer helt jordnært, hvordan I har det, og hvordan jeres barn har det.

    Husk, at I ud over de formelle forældresamtaler altid har mulighed for at komme i dialog med os.

    I skal være trygge ved at have jeres barn i Lærkebo. Det sker blandt andet ved, at vi fra start får afstemt vores forventninger og vores syn på det, vi aftaler.

    • Det handler om, at I ved, hvad I kan forvente af os.
    • Det handler også om, at I ved, at vi forventer noget af jer – at I bidrager til et konstruktivt samarbejde, at I bidrager til en ordentlig tone, at I bidrager positivt til børnenes fællesskaber, at I taler positivt om andre børn og voksne, at I holder jer ajour med relevant viden fra vuggestuen og dagtilbuddet mv.
    • Det handler også om, at vi er gode til at få sat ord på det, der sker. Hvis jeres barn for eksempel græder, når I siger farvel om morgenen, skal vi være gode til at fortælle jer, at det faktisk er et sundhedstegn. Det er en helt normal reaktion, men vi følger selvfølgelig op på, hvordan jeres barn har det, efter at I er gået. I er velkomne til at ringe og høre, hvordan det er gået senere på formiddagen. Af og til sørger vi også for at optage små videoklip, hvor I kan se jeres barn smile og hygge sig, så I kan se, at situationen hurtigt blev en anden, end da I tog fra vuggestuen om morgenen.

    Forældreudtalelser

    • ”Mit barn trives i Lærkebo, fordi han bliver mødt i øjenhøjde. Han bliver forstået og fulgt opmærksomt i løbet af dagligdagen med henblik på det praktiske, men også udviklingsmæssigt.”
    • ”Pædagogerne formår at lave gode og trygge rammer for børnene.”
    • ”Mit barn trives i Lærkebo, fordi hun har mulighed for at udfolde sig på alle mulige måder, både socialt, motorisk og musisk.”
    • ”Vi altid bliver taget godt imod og stoler på, at personalet tager sig godt af min søn.”
    • ”Han bliver mødt med åbne arme og et imødekommende smil, og jeg er overbevist om, at personalet har både gode pædagogiske og personlige kompetencer.”
    • ”Ved afhentningen får man lidt at vide om, hvordan barnet har haft det i løbet af dagen, og det er noget, jeg som forælder sætter meget stor pris på.”

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

     

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Du kan læse mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Du kan læse meget mere om vores faglige fundament i vores pædagogiske læreplan.
    Læreplanen er rammen for alle børns læring.  

    Du kan også læse vores seneste evaluering af arbejdet med læreplanen

     

    Sidst opdateret: 29. februar 2024